Saturday 1 December 2012

Be Neutral

Bila tengok couple bergaduh, kau duduk tepi. Jadi pendengar dan bukak mulut sikit2. Jangan jadi batu api. Jangan simbah lagi minyak petrol. Be neutral. Give them space. Orang tengah berapi memang tak sedar carutan dan makian yang dilempar. Aku memang kenyang dengar orang mencarut ni. Kenyang sangat. Tapi telankan jerk-lah. Kau bukan first time tengok orang bergaduh kan.

Tapi ada masa mungkin keadaan tak dapat di kontrol. Sebab kau bukan boleh mengatur hidup orang lain. Kalau kau bagi nasihat tapi dibebalkan oleh si penerima, abaikan. Itu maknanya kau belum cukup layak to be a good advisor. Sometimes orang marah sebab sayang. Its normal-lah pasangan yang gaduh-marah-merajuk-getbacktogether. Yang kau pegi nasihat suruh tinggal kan jerk tu, apa kes?

Caution. Jangan libatkan soal hati dalam menjadi orang tengah. Takut nanti kau bertukar watak menjadi orang ketiga pulak. Bala tu, bala. Jangan ada sedikit niat pun 'tuk berlaku begitu. Gatal berbuat demikian, kau tanggung-lah akibatnya. Ini bukan karma, ini kau-cari-pasal-then-kau-jawab-pengakhirannya-nanti. Melihat orang lain bahagia atas usaha kau, indah bukan.

Selalu tengok dalam drama, dalam movie. Mesti ada satu watak yang asyik-lah nak bekorban demi kebahagiaan orang lain. Eventho dia suka, tapi tak mampu nak milik. Sebab sedar kebahagiaan itu bukan milik dia. Sebab sedar tuhan maha adil, maka yang baik pasti dapat balasan. But if kau practice di dunis real, itu boleh. Tapi tolong selarikan dengan kebijaksanaan. Jangan pasrah selalu. Keep fighting. Tapi dengan cara yang baik. Jangan nak menyailang tak tentu pasal. Itu hodoh.

Kau hidup bukan baru semalam. Resam dalam hubungan 'tuk bergaduh bagai. Eventho parents kita pun mungkin pernah alami. Dan kita penah saksi. Still they live happy together. Sebab sayang. Sebab masih memerlukan antara satu sama lain. Kau belajar dari situ. Lihat pada pasangan lain yang dalam scene bergaduh, dan berkata-lah yang baik2 sahaja. Please be remind, kata2 ini bagai satu doa. Kalau buruk yang kau selalu ucapkan, kalau tak buruk tu pergi pada orang yang didoa, benda tu patah balik pada kau. Kau mahu?

SD : neutral me coz aku ada si rindu seribu tahun.

No comments: