Wednesday 12 December 2012

Nice or Bad?

Last two weeks banyak habiskan masa menonton movie-movie lama. Untuk bahan tontonan ringan di samping bahan bacaan ringan yang makin menimbun, tak habis-habis dibaca. Dari movie pun boleh learn something tau. Bukan hiburan semata seperti yang selalu aku praktikkan dulu. Dulu, asal boring jerk ajak partner tengok wayang. Habis semua movie kat wayang semua kau nak tengok kannn. Then habis movie, seronok sampai kat situ jerk. Tak pernah nak amik iktibar. -____-


Nak kongsi satu benda yang aku dapat dari filem "PISAU CUKUR". Actually one of my favorite Malay movie. At first, tak suka pun cerita ni. Coz dari tajuk yang memang dah boleh agak jalan ceritanya. Hanya disebabkan Fazura jerk aku tengok. Tu pun setakat kat Astro dan ulang-ulang tengok lebih 10kali. hehehehe.

One part yang agak-agak dah nak habis movie, bila Bella (Maya Karin) terjatuh masa pertandingan tarian ballroom, bangun dalam keadaa malu dan terus keluar dari tempat kejadian. Dan Datuk Hisham Tan Sri Kamarudin (Eizlan Yusuf) lari untuk mendapatkan Bella. One thing yang Bella utarakan pada Datuk Hisham, yang mana ayat tersebut boleh buat makan dalam. Disimpulkan pengakuan Bella kepada Datuk Hisham;

Bella tidak akan berkahwin dengan lelaki hanya kerana duit. Dan dia bukan-lah si pisau cukur (gold digger). Bella perlukan seorang lelaki yang dapat lindungi dia dari segi apa pun termasuk dari ahli keluarga sendiri.
Fahami seorang wanita. Wanita itu sangat sulit hatinya. Sangat selirat akalnya. Apa yang selalu disimpulkan tentang wanita, selalu sahaja pada perkara yang sinonim.   Pengikis harta, pendusta, mulut manis yang punya seribu satu muslihat, penseksi, pencurang (ahh, pegi mati dengan grammer aku) dan semua benda yang buruk tentang wanita. Ada juga perkara yang baik disebutkan tentang wanita, tapi sedikit. Dan bukan aku hendak meng'cover' wanita-wanita diluar sana yang memang sesungguhnya berperangai agak kurang baik itu. Tapi cuma satu pesanku, agak-agaklah 'tuk menjadi jahat. Tunjuk-lah sedikit belas kasihan pada segelintir wanita  lain yang berperwatakan baik. Sedikit sebanyak tempias najis engkorang itu terpalit juga pada mereka.

SD : i am a gold digger. nowadays money is everything, rite?

SD II : cilake! aku lari topik rupernye.... fak!

No comments: