Wednesday 26 December 2012

Kryptonite

Kryptonite - Batu hijau yang jatuh dari langit ( katanya dari planet Kripton ), menjadi satu kuasa besar yang melemahkan 100% Superman. Ia adalah satu mitos. Eh, salah. Ia adalah satu karutan cerita superhero Superman yang tak lapuk dek zaman. Siapa yang percaya batu hijua itu wujud dan gilakah ada orang terbang? Superhero yang memakai baju ketat, bersama selendang terbang diikat dileher dan berseluar dalam yang sepatutnya di dalam tapi dipakai di luar? Owh, God.

Lupakan Superman yang berseluar dalam diluar tapi aku ambil kelogikan batu hijau. Batu kriptonit. Bercahaya dan bewarna hijau. Tidak membahayakan kepada manusia Bumi. Tiada membawa kesan. Hanya sekadar batu.

Dan aku, menghadapi sindrom kryptonite. Lemah selemah lemahnya bila berdepan dengan batu hijau itu. Adakah aku bukan makhluk Bumi? Makhluk asingkah aku ini? Superhero kah aku ini? Tidak sama sekali. Aku adalah cermin kepada superhero. Aku menjadi yang sebaliknya kepada superhero itu ( namun tidak aku memakai seluar dalam di luar ). Kelemahan  aku adalah si batu hijau itu. Dan apakah batu hijau itu kepada aku? Itu adalah dia.

Hey si batu hijau. Sepatutnya aku lemah bila kau berada dekat. Tapi kenapa fikiran aku sentiasa lemah bila terlintas sedikit bayangan kau dalam akal fikiran. Adakah kau juga si Dark Lord Voldemort. Ahli sihir jahat yang akan muncul apabila namanya disebut? Owh, mungkin kau adalah gabungan mereka. Si Kryptonite dan Dark Lord Voldermort. Melemahkan aku walau dalam jauh mahupun dekat.

SD : aku pening mahu cerita yang mana. Superman atau Dark Lord Voldermort?

No comments: