Monday 17 December 2012

Sometimes

Kadang kita pernah rasa keliru, bila tiba-tiba rasa rindu itu muncul. Kadang ia datang macam melulu. Tanpa dapat ditafsir dengan waras, benarkah ini rindu? Dan jika benar, benarkah dia yang kita rindu? Rasa hati kadang-kadang agak kejam. Agak kurang ada sifat perikemanusiaan. Sesuka hati menerbitkan rasa rindu yang kadang-kadang itu. Yang kadang-kadang buat kita termenung secara tiba-tiba. Yang kadang-kadang buat kita tersenyum sensorang macam orang gila. Yang kadang-kadang buat air mata itu mengalir lagi tanpa kerelaan diri sendiri. 

Rindu yang kadang-kadang itu, biar-lah ia datang. Sekurang-kurangnya menunjukkan yang kita masih punya hati. Yang sekurang-kurangnya, kita masih punya lagi perasaan. Yang membuktikan kita adalah manusia dan bukan cyborg. Indah bukan rasa rindu itu. Lagi indah dari rasa cinta. Rasa rindu itu sakit, tapi sakit yang menenangkan. Kadang-kadang terbuai dengan rasa rindu membawa kita jauh ke alam khayalan. Lupa sebentar akan dunia realiti. Biar-lah. Sebab ia hanya bersifat kadang-kadang.

Rindu pada kata-kata. Rindu pada marah dan merajuk. Rindu pada belaian. Rindu pada gelak tawa. Rindu pada perlakuan bodoh yang sering dilaku bersama. Rindu pada si dia.

Kadang-kadang itu bukan selalu. Kadang-kadang itu hanya sementara waktu. Yang terhadir tanpa dipinta. Yang terlintas tanpa dicipta. Rindu yang kadang-kadang.

SD : rindu ini hanya kau yang tahu.

No comments: