Wednesday 12 December 2012

Happily Ever After?


Cliche pada mana-mana permulaan fairy tales. Keadaan memulakan cerita. Bukan sahaja di dalam buku, malah pada kehidupan kita-kita juga. Apa sahaja yang berlaku, mesti bermula dengan, "Pada suatu hari,......" or something else yang lebih kurang macam tu jugak bunyinya. Sesuatu situasi yang bermula dengan 'sesuatu'.  Dan seterusnya terbentuk sesuatu cerita. Isi kandungan penceritaaan yang dipenuhi dengan 'sesuatu' yang pastinya indah-indah sahaja. Full stop.


Setelah melalui perit jerih untuk bersama disertai dengan pelbagai rintangan yang dihadapi. Bermacam musuh yang datang, bermacam muslihat yang tersembunyi. Drama air mata bercucuran membanjiri bumi. Akhirnya mereka berjaya menempuh dugaan dengan berjaya selambanya. Mereka disatukan dan hidup bahagia selama-lamanya. Full stop.


What happen after 'happily ever after'? 
-Mereka bahagia-lah! 
Okay, mereka bahagia. Tapi apa yang terjadi. 
-Mereka bahagia-lah. Tak paham-paham lagi ke??
 Bahagia. Itu jerk?
-Nak macam mana lagi. Semua orang nak happily ever after.
AKU TAK NAK!

Apa yang terjadi selepas happily ever after? Pernah terfikir tak? Okay, maybe hidup dalam keadaan bahagia sangat-sangat-sangat.  Hidup aman damai, tiada gangguan. Sebab semua musuh durjana telah berjaya dihapuskan. Berbahagia-lah mereka yang telah dengan selambanya (baca : berjaya) menempuh segala rintangan. But, its sound boring to me. Why? Macam hidup mendatar. Tiada ombak badai yang melanda. Tak boleh nak guna ayat "suka duka". Dah asyik suka jerk bila nak datang duka nya  pulak. 

Gila pulak bila cakap taknak bahagia. Actually sila fahamkan. Bukan taknak bahagia, tapi aku taknak situasi bahagia selama-lamanya. Just imagine dalam fairy tales, selalu disebut happily ever after. Apa sebenarnya yang jadi pada mereka-mereka itu? Tak pernah diceritakan kannn...So, keadaan happily ever after tu dia macam agak misterius ( the correct spelling : mysterious {-..-} )

Berdoa untuk bahagia. Its okay. Mengharapkan untuk berbahagia selama-lamanya. Sound creepy. Kau sendiri tahu permintaan itu semacam sukar untuk dikabulkan. Dan untuk apa bahagia selama-lamanya? Bosan. Semacam akan wujud satu rutin yang sama sepanjang hidup demi nak mengekalkan taraf 'bahagia selama-lamanya'. Dan dari rutin yang sama itu pasti akan mengukir rasa bosan dan bosan dan bosan dan..... Kau tahu apa yang akan berlaku selanjutnya.

Kesimpulannya, tak perlu-lah untuk wish "Selamat berbahagia hingga ke akhir hayat" untuk pengantin-pengantin baru dan pasangan-pasangan couple yang baru.  Dah-lah ayat cliche. Ubah-lah ucapan tu. Bunyi sah-sah boring. Yang mengucapkan separuh ikhlas, yang mendengar pulak separuh jelek.

SD : sempena musim orang berkahwin, kad ucapan aku pun tertulis,"Selamat Berbahagia Hingga ke Anak Cucu."  kahkahkah!




No comments: