Tuesday 20 November 2012

Question mark (?)

Susah ke 'tuk menjadi baik? Yup, susah. Sangat susah. Kalau jadi jahat, macam mana pulak? Senang. Tersangat-lah senang. Kenapa? Kita adalah manusia yang memang sangat sempurna dalam penciptaan tetapi tidak sempurna bila kita sebagai manusia ini yang melaksanakan.

Bila bercakap yang kita sudah penat menjadi baik; situasi di mana kita selalu menjadi orang baik sebaliknya orang lain masih jugak berlaku buruk pada kita, sedar tak berapa baik sebenarnya diri kita? Kita cakap sudah buat sehabis daya, sedarkah kita berapa banyak sebenarnya daya itu yang telah terhabis? 

Calculate semula. Ingat2 balik. Cukup tak apa yang telah kita buat. Jujurlah pada diri, betul ke yang kita ni memang sehabis baik? Adakah kita dah boleh claim diri ini seperti malaikat? Tak perlu mention secara terang-terangan. Just talk to yourself. Dan tak perlu pura-pura terkejut yang bila disummarizekan, banyak silap yang telah kita buat.

Actually macam mana nak menjadi baik ni? Adakah dengan berdiam diri sahaja kita dah boleh angkat diri kita ini seorang yang baik? Adakah dengan tidak mempedulikan hal-hal yang sekeliling membuatkan kita ultra-baik? Pekakkan telinga, butakan mata, bisukan mulut....cukupkah dengan itu sahaja caranya?

Aku baik, aku mengaku aku baik. Sangat baik. Tak pernah kacau life orang. Tak pernah berkata buruk pasal orang lain. Tak pernah melaga-lagakan kawan-kawan aku. Aku tak pernah ambil tahu or stalk life orang lain. Aku hidup dengan dunia aku dengan tujuan supaya orang tahu yang aku baik dan tiada orang yang akan kacau life aku.....HELL NO!!! Bullshit-lah kalau ada pemikiran kita-kita benda macam tu. BAIK?? Tiada manusia yang baik. Seriuosly. TIADA MANUSIA BAIK di abad ini.

Sebelum pergi jauh, let's define apa itu erti baik. Aku pun dah tak tahu apa makna baik sebenarnya. Penting ke menjadi baik?

SD : i love badboy.


No comments: