Friday 25 January 2013

Non-Halal

Perasaan sayang pada yang haram. Memandang secara curi pada yang haram. Menyentuh permukaan yang separa haram. Perhubungan yang haram dalam haram.

Perkara yang haram sentiasa dilihat lazat. Sentiasa dipandang nikmat. Tahu itu haram. Tahu akan padahnya. Tahu pada 'penyakit' yang bakal mengundang. Tapi bolehkah dihalang? Mampukah dihadang? Jawapannya boleh dan mampu, pada yang boleh dan mampu. Kepada yang melihat sesuatu yang haram itu syurga, kenikmatan dan kelazatan itu langsung tidak mahu dilepas. Dikulum dan dijilat sehingga basah. Dihenyak sehingga puas.

Penghujung waktu, sesuatu yang haram itu dijunjung, disanjung dan dibenarkan dalam luar sedar. Awalannya yang haram itu dilabel sebagai separa halal. Namun sedikit demi sedikit dalam ketamadunan yang silih berganti membuatkan yang haram itu bertukar halal yang paling nikmat. Paling sedap.

Bolehkah yang haram itu dibanteras? Tepuk dada, tanya hati, mampukah akal menakluk nafsu yang membuas? Dalam menentu pada yang halal seumpama mencari suis lampu dalam keadaan gelita. Mungkin bertemu namun setelah berkali terlanggarkan objek yang berkeliling.

SD : yang haram menimbum hingga menutup langsung pada yang halal.



No comments: