Monday 21 January 2013

Madness

Rasa rendah diri boleh tak? Tahu tak rendah diri tu rupa macam mana? Owh, tak belajar moral dan tak tahu macam mana rendah diri tu. So, dalam Pendidikan Islam pun takde ajar ke? Ke kau ni jenis yang tak suka masuk kelas. Kaki ponteng? Bangang!

Rasa rendah diri bukan nak suruh kau rasa 'kecil' sangat dalam kalangan manusia yang lain. Rasa rendah diri nak suruh kau sedar, yang manusia ni bukan-lah sempurna sangat. Okey-lah. Aku bagi muka sikit kat kau. Kau memang manusia yang sempurna, tak pernah berbuat salah. Maksum sangat-sangat. Kira manusia paling baik dalam muka bumi ni cuma kau sorang jerk-lah. Puas hati?

Aku mohon satu benda boleh tak? Satu jek permohonan untuk direalisasikan sebelum mati aku nanti tidak terbuka mata dan akhirnya aku menjelma semula menjadi sundel bolong. Minta supaya kau dan diri kau itu dihadapkan di depan cermin yang besar. Kalau boleh yang muat satu badan kau. Kalau boleh-lah. Dan lepas dah terlihat akan pantulan diri sendiri depan cermin tu, cuba kau cakap, "Aku pernah buat salah. Aku mengaku aku juga bersalah. Dan aku ini hanya insan biasa, yang tak pernah lari dari berbuat salah." Okey, cukup. Itu sahaja. Lafazkan dengan seikhlas hati, penuh penyesalan dan bersungguh-sungguh. Kalau boleh, ucapkan sambil tangisan bercucuran penuh dengan rasa insaf. Takkan dengan diri sendiri pun nak menipu, ye dok.

Apakah motifnya aku nak menyusahkan hidup kau, paksa-paksa dok hadap cermin? -Memang sengaja menyeksa dan nak memaksa supaya percaya yang kau juga bersalah. Untuk sekali, jangan didengar kata-kata diluar. Dengar pada hati sendiri. Percaya yang kau juga bersalah. Percaya-lah yang kau juga bersalah. Percaya-lah. [kau mahu diulang berjuta kali ke?? LOL]. Rasa rendah diri pada diri, rasa yang kau itu bukan manusia sempurna. Jadi manusia biasa, yang bukan siapa-siapa.

Tiada sesiapa yang mahu menganiaya kau itu sebab kau itu bukan Presiden US. Kau tidak sepopular mendiang Princess Diana, yang diekor paparazi ke merata tempat sehingga menyebabkan mala petaka ke atas dirinya. Engkau. Engkau itu hanya manusia biasa yang lahir di Malaysia, yang nama pun rasanya tak pernah terlorek di Malaysia Books of Record dan rasanya PM kita pun tak kenal kau. Okey tamat.


SD : selamat jalan kegilaan yang membosankan.




No comments: