Wednesday 2 January 2013

Next Step : 1

Tatkala matanya dibuka, hanya cahaya besar yang terang benderang menyilaukan pemandangan. Suasana sunyi sepi. Kelihatan dinding putih memagar sekeliling penglihatan. Cuba diangkat kepalanya, namun kesakitan yang berdenyut itu berulang kembali. Namun kali ini, dengan agak degil dia mencuba sekali lagi. 

"Arghhh." Akhirnya berjaya dan disandarkan badannya di birai katil.

Mata dibuka seluas-luasnya. Mencari warna lain selain putih yang menebar pemandangan. Tiada. Cuba diingat-ingat kembali kejadian yang membawanya ke bilik ini, namun hampa. Langsung tidak dapat diimbas kembali. Dalam keadaaan terpinga-pinga itu, secara tiba-tiba dinding putih itu terbuka dan  terbentuk sebuah pintu. Seorang perempuan lengkap berpakaian putih hingga ke paras lutut masuk sambil menhadiahkan senyuman di bibir merah menyalanya. 

"Siapa kau? Kat mana aku sekarang ni? Tempat apa ni?" bertubi soalan dituju demi mengharapkan jawapan yang segera dari perempuan yang masih berdiri jauh dari tempatnya.

Hanya senyuman yang dihulurkan tanpa sedikit jawapan. Langsung tiada bunyi atau suara yang dikeluarkan. Membuatkan hatinya bertambah amarah. Kali ini dia cuba untuk turun dari katil. Digesa tubuh badannya yang sakit teramat itu untuk bergerak. Agak lambat pergerakannya tanpa menyedari perempuan itu sudah beralih kedudukannya dan kini berada berhadapan dengannya.

"Ahhh!" terkejut dengan kehadiran perempuan itu yang secara mendadak.

"Bodoh lah kau ni. Terkejut aku. Bila masa pulak kau dah tiba-tiba terpacak depan aku ni?"

Dan bila mata itu kedua-duanya bertemu, bibir yang merah menyala itu bersuara,

"Lupakah kau akan aku? Langsung kah tiada aku dalam ingatan kau? Masih ingatkah janji kau. Janji seribu tahun itu. Aku datang sekarang untuk menuntut janji-janji tersebut." senyuman itu bertukar menjadi hilaian ketawa yang panjang. 

Hanya riak terkesima yang terpacul dan kepala menjadi semakin sakit berdenyut cuba mengimbas setiap kenangan. Dinding yang memagari bewarna putih itu sedikit sedikit dilunturi dengan warna merah pekat. Dan perempuan itu masih berdiri di situ sambil ketawa dan mencakar-cakar kulit mukanya.


SD :  one of them. semuanya dalam 2013. pelbagai genre.

No comments: