Wednesday 13 February 2013

V-Day

Salam 1Malaysia. Salam berkasih sayang.
(kemain lagi kan, jijik)

Dan seperti tahun-tahun yang sebelumnya sehari sebelum 14 Februari, akan banyaklah ustad dan ustajah yang tumbuh melata seperti cendawan selepas hujan. Okey, no comment about that. And I won't comment about that. Apa yang aku nak sentuh kat sini perihal V-Day atau Hari Berkasih Sayang.

Disebabkan banyak sangat aku dapat komen yang V-Day tidak hanya perlu disambut pada 14 Februari dan dalam tak sedar kita boleh menyambutnya pada setiap hari. Maknanya setiap hari adalah hari berkasih sayang. Meh sini, aku nak bagi perbetulkan sikit perspektif yang mengatakan tidak perlu menunggu 14 Februari untuk menunjukkan kasih dan sayang pada pasangan.

Zoom in pada pasangan yang agak lama bertahan. Yang agak lama masih berdua. Yang agak jauh juga perginya hubungan bersama. Rasa-rasa mereka yang dah lama berpacaran, diorang punya momentum sayang itu masih sama tak macam masa mula-mula nak declare dulu? Jujur cakaplah, sikit-sikit ada juga pudarnya. Bukan pada erti sayang itu, tapi pada perbuatan sayang itu. Mungkin nak ditafsirkan sayang masih ada namun perlakuan yang menunjukkan yang sayang itu masih ada, agak kurang. Agak sukar untuk dipamerkan sementelah masih lagi dalam perhubungan tidak goyah, masih lagi bersama dan akhirnya membawa pemahaman rasa sayang itu masih wujud lagi.

Jadinya bila sudah lama berpacaran (nak ke jinjang pelamin pula sayup-sayup mata memandang), perbuatan yang menunjukkan sayang itu sudah menjadi suatu limitasi. Mungkin ada sambutan hari ulangtahun penyatuan jiwa (kata omputihnya anniversary kejadah ape ntah ), sambutan hari lahir dan.... Rasanya itu sahaja kot. Sebenarnya meraikan sambutan yang cenggitu boleh menambahkan sayang dan boleh jugak  mempamerkan erti kata sayang yang makin hari mungkin makin jauh tersasar. Dan dari perenggan ini, aku sendiri menyokong BUKAN DENGAN SEBULAT SUARA jika ada yang mahu menyambut V-Day. (tolong jangan bash dulu. sabar).

V-Day antara hari istimewa yang boleh dicipta untuk menunjukkan sayang antara satu sama lain. Its like we randomly pickup one date. Dan 14 Februari sudah menjadi satu trend atau budaya (walhal hampir seluruh dari kita semua tahu apa sejarah asalnya). Pada hari tersebut, kita buat something special yang lain dari hari yang lain. Bukan kegiatan rutin yang sentiasa dijalani berdua. Buat sesuatu yang akan selalu dikenang dan menjadi antara lipatan hari-hari indah bersama. But, bukanlah sesuatu yang melampaui batas yang mana you know what i mean. Kalau hari-hari biasa kau  balik kerja dan pergi makan malam sesama, why not on that day make something different. Ask her/him go out for candle lite dinner. Cipta suasana romantik bersama. For guys maybe you all can prepare a bouquet of roses and for girls, korang siapkan kad jek sudeyh. Kikiki. (Tak payah nak hipster sangat dok pikir nak prepare bagi ape. Sometimes mainstream tu dah cukup sweet).

Tak perlu kita sebut ia sebagai sambutan, tapi lebih kepada menafsirkan sebagai hari menyemarakkan semula pengertian sayang dalam perhubungan. Sebab kadang kala dalam kesibukan rutin harian, kita sentiasa lupa yang kita ada seseorang yang kita sayang untuk diraikan setiap hari. Sebab itu kita memerlukan satu tarikh yang istimewa. Untuk diraikan dan untuk diingati. Dan V-Day boleh menjadi salah satu tarikh yang mudah diingati. (Most of guys susah nak ingat date, so V-Day adalah untuk memudahkan mereka.)

Penyudah kata, aku bukan menggalakkan untuk meraikan V-Day. But aku lebih dalam mengalakkan menyemai kasih yang kurang berbaja di samping menyemarak sayang yang semakin malap.

SD : yang nak hantar bunga ke, coklat ke, boleh inbox aku untuk mintak address.

No comments: