Thursday 20 June 2013

Excuse...Excuse...Excuse...

Manusia ni terlalu banyak sangat jenisnya. Banyak sangat sampai nak termuntah untuk dibilang setiap satunya. Dalam banyak-banyak pesen manusia tu, yang paling menjengkelkan sekali adalah pesen manusia yang penuh dengan alasan tapi dia tak perasan setiap butir bicara yang keluar itu adalah sebuah alasan. Huhh, penat nak explain benda gini. Alasan, alasan, alasan. Nak jemu jelak dah.

Kita ada kawan yang suka datang dan menceritakan segala mak nenek punya masalahnya. Tapi yang masalahnya, mak nenek dia punya masalah tu perkara-perkara berulang yang dah dekat sejuta kali rasanya. Sabar jeklah kita ni menadah telinga. Kadang-kadang datang jugak gian nak bagi nasihat. Bergedung-gedunglah air liur kita ni nak bagi nasihat bagai. Nak bagi idea sikit macam mana nak bagi lerai segala kekusutan. Moga-moga terbukaklah akal dan minda si dia tu untuk cuba ambil nasihat kita ni sebagai panduan. Rupa-rupanya memang setakat moga-moga jerklah. Dengar kat situ, habis kat situ jugak. Bangang!

Lepas tu bila datang lagi masalah mak nenek yang lebih kurang sama, sekali lagi dia datang  ke kita. Cerita lagi. Jalan cerita yang lebih kurang sama. Apa kita ni dah macam tengok channel ulangan kat Astro pulak kan. Dah kalini, kita nak buat apa pulak? Rasa menyesal sebab tak rekod jek nasihat kita yang dulu tu. Kalau tak, sekarang dah boleh jek on rekod, then soh dia dengar gitu-gitu jek. Okay, kalau datang sekadar nak luah perasan, marahkan kita sebab tak suruh bagi nasihat pun. Habis tu telinga kita ni tak sakit pulak kan. Mementang benda free, sesuka nak datang cerita masalah yang berjuta kali ulang tayang tu. Kalau khidmat mendengar ni dah dikenakan caj, mau ribu riban gak kita dapat bayaran kan. Huhhh. Nasiblah kita ni ikhlas nak mendengar, tapi ikhlas pun ada batas gak bro.


Bila nak jadi bebal, jadilah bebal sorang-sorang. Jangan dibebalkan orang lain pulak. Kalau ada orang lain ajak untuk jadi bebal, pilihlah untuk taknak ikut sama jadi bebal. Jangan bebal untuk ikut orang untuk jadi bebal. Rumit kan. Fikirkanlah.

SD : Kawan gunanya untuk menghibur di kala suka dan duka. Sahabat gunanya untuk sentiasa ada di kala suka dan duka. 'DIA' gunanya untuk sentiasa menjadi kejam dalam membuka mata, hanya semata untuk kebaikan.

No comments: