Monday 24 February 2014

The End

Ada suatu ketika, si Bodoh bukanlah sesiapa. Hanya satu cebisan kecil yang merayap di atas muka bumi. Yang kehadirannya tidak kelihatan; hampir halimunan. Hidupnya hanya nun jauh di pinggir dunia. Tidak perlu diambil kisah. Sebab hidupnya dan matinya pun tak membawa apa-apa makna.

Namun datang satu kejadian, si Bodoh dibawa keluar dari dunianya yang kecil. Ditunjukkan akan kehebatan bahagian dunia yang lain. Dipaparkan akan setiap ragam yang berlakon di atas pentas dunia. Diperkenalkan akan setiap pelusuk jiwa dan raga akan erti hidup di dunia. Iye, si Bodoh cuba untuk menjiwai setiap keadaan yang berbeza itu.

Yang asal begitu pasti akan begitu. Yang kejadiannya begini pasti akan begini. Bila dah ditakdirkan begitu ketentuannya, akhirnya akan terjadi walau sekejap atau lama mana pun. Tak perlu digiat usaha, bila sudah dikatakan 'kun fayakun'.

Si Bodoh kembali bodoh seperti dulu. Mungkin kali ini lagi bertambah bodoh dari dulu. Dan dalam bodoh itu akhirnya baru dia sedar, yang mana sepanjang pengunjungannya ke dunia yang besar itu memang tiada hati yang ikhlas untuk membawanya keluar. Kini tiada beza dia yang dulu, malah makin teruk.

"Maafkan atas kebodohan yang kau ciptakan."

No comments: